mandag den 4. marts 2013

Saigon/Ho Chi Minh City

Så kom jeg endelig afsted! Og ingen problemer med mit gennemtyggede pas - den eneste der kommenterede det var en paskontrollør i Dubai der fortalte mig at jeg skulle huske at fodre min hund, da jeg fortalte ham at det var den der havde gnavet i det. Først tog vi med fly til Dubai, hvor vi fik 3 timers søvn; 3 piger i én seng - man må sige vi hurtigt lærte hinanden at kende! Desuden blev en af drengene pludseligt stoppet i tolden og ført væk i et rum til førhør, hvor alle hans ting også blev gennemsøgt grundigt. Grunden til det? Han havde et M! blad i tasken, hvilket ikke er særligt velset i Dubai. Næste morgen var det med fly til Ho Chi Minh City (eller Saigon som den hed før krigen). Hold da op hvor er her varmt! Da vi ankom om aftenenvar her 29 grader og idag har vi været oppe på op over de 30. Har haft lidt hovedpine her sidst på dagen, for man glemmer virkelig nemt hvor meget vand man faktisk skal drikke i den her varme! Idag har vi været i et kæmpe badeland med de vildeste rutsjebaner - det var sjovt! Her til aften var vi ude og spise allesammen, hvilket var rigtig hyggeligt. Det foregik på den måde at man var 2-3 personer om at bestille noget marineret kød, fisk, skaldyr og grøntsager, også var der en lille grill indbygget i bordet på midten hvor man ellers kunne grille sin mad. Lækkert!

Valutaen hernede skal man i den grad vænne sig til - jeg har selv ikke helt firstået den endnu. Men til frokost gav jeg omkring 50.000 dong for en tallerken med grillet blæksprutte og en masse grønt plus drikkevarer og det svarer ca til 13 danske kroner. Vi var nede og hæve vietnamesiske dong idag og det var lidt mærkeligt at stå med 2 millioner i hånde .

Ellers har jeg det godt, de andre på turen er allesammen rigtig åbne søde og venlige og jeg tror vi får de fedeste 3 måneder sammen! Og så har vi allerede fået lavet et fest udvalg (det allervigtigste udvalg!!)

Desuden har de ekstremt mange knallerter i byen - der er omkring 7 millioner mennesker i Ho Chi Minh city ofg der er omkring 6 millioner knallerter. Grunden er at offentlig transport er dyr og ofte meget doven, og biler er for store og dyre. De har en ufattelig koordineringevne når de kører rundt i byen, og det er også det andet land verden der har flest trafikulykker - men taget i betragtning af hvordan de kører synes jeg det er utrloigt at de ikke ligger nymmer 1!

Og også lidt billeder. Grunden til at de er lidt halvdårlig kvalitet er at jeg endnu ikke har haft tid til at finde en netcafé og uploade dem og det eneste adgang jeg v til internet er min iPod, så billederne er taget med den og indlægget her er også skrevet på den - derfor diverse stavefejl.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar