lørdag den 9. marts 2013

Cu Chi tunneller

Igår var vi ude og se nogle tunneller, kaldet Cu Chi på vietnamesisk. Det er nogle tunneller som de sydlige vietnamesere, der var modstandere af amerikanerne, byggede under Vietnamkrigen til beskyttelse og flugt. Generelt set var den nordlige halvdel af Vietnam kommunister med støtte fra Kina mens den sydlige halvdel fik støtte af amerikanerne. Dog var der mange der havde modsatte holdning i sydvietnam, og de dannede en form for modstandsgruppe, kaldet 'Gorillaerne'. De byggede et flere kilometerlangt og meget meget småt stisystem under jorden, til beskyttelse, og satte rigtig mange drabelige fælder op i skoven, hvor de holdt til. Amerikanerne kunne derfor ikke se dem oppe fra deres helikoptere og kunne dermed ikke bombe dem.

Tunnellerne eksisterer stadig idag, men området er blev indrettet så turister kan komme ind og se de torturinstrumenter de satte op som fælder i skoven og prøve at gå nede i de tunneller Gorillaerne byggede. Til trods for at tunnellerne faktisk er blevet udvidet ca 30 cm for turisternes skyld og der bygget udgange hver 20. meter, så skulle jeg ikke nyde noget. Eftersom jeg havde det slemt nok da jeg var nede i katakomberne i Paris hvor man lige præcist ikke kunne stå oprejst, så følte jeg på ingen måde at jeg havde lyst til at kravle igennem en lang smal og mørk tunnel 3 meter under jorden til trods for at man kunne gå op efter 20 meter. Så vil jeg hellere have en meterlang og kilo tung python snoet rundt om min hals 10 gange hvis det skulle være.

Udover det fik jeg den bedste aftensmad jeg hidtil har fået - en krydret risret med kylling og rejer, serveret i en halv udhulet ananas. MUMS! Den blev skyllet ned med en rigtig god Saigon øl til 3 kr og til slut en mojito til omkring 7 kr - min pengepung er glad!

Desuden var vi en del piger der idag gik ned og fik manicure, pedicure og fodmassage sammen. Det kostede kun 30 kr pr mand, og det var simpelthen så hyggeligt - det skal vi vist have gjort til en ugentlig udflugt!

Jeg håber ellers i har det rigtig godt hjemme i lille Danmark. Jeg har ingen anelse om hvad der foregår derhjemme,, men én ting er vist sikkert: jeg savner ikke vejret.

JEG HAR ENDELIG FÅET KØBT MIG EN VIETNAMESISK RISHAT!!! WUUUHUUU









Ingen kommentarer:

Send en kommentar